Skip to content

turkce dilbilgisi hatırlatma

20 Nisan 2010

bookTürkçe Dilbilgisi Özeti

Burada japonca anlatımda kullanılabilecek bazı temel dilbilgisi kavramlarını hatırlatmaya çalışacağım.

Cümlenin Öğeleri

Özne, yüklem, nesne temel öğelerimiz. Ama cümlede; bunlardan başka zarflar, sıfatlar, zamirler ve edatlar gibi öğeler de bulunmakta.

Zarflar cümledeki kelimeleri çeşitli şekillerde ( yer, yön, zaman durum vs.) etkileyen sözcüklerdir.

Sıfatlar isimleri(adları) niteleyen sözcüklerdir. Sadece isimleri nitelerler.

Zamirler öznenin yerine geçen sözcüklerdir. Özne ile aynı mahiyettedir.

Edatlar kendi anlamları tek başına birşey ifade etmeyen cümlede anlam kazanan sözcüklerdir.

Cümle Türleri

Cümleler genelde aşağıdaki şekillerde olacaklardır.

Olumlu cümleler,       Benim adım Murat.

Olumsuz cümleler,     Benim adım Murat değil.

Soru cümleleri,            Senin adın Murat mı?

Duygu cümleleri,        Hey, Murat!

Fiil Çekimleri

İş ve oluşun zamanını (geniş , geçmiş, şimdiki vs) belirtme, gereklilik, şart gibi anlamlar kazandıran ekler alması.

Japonca çalışmaya başladım.    (geçmiş zaman)

Japoncayı aksatmamalıyım.    (gereklilik kipi)

Tamlamalar

Kısaca isim ve sıfat tamlamaları olarak hatırlasak yeter. Tamlama; adı üstünde betimleme yapacak.

Kapının kolu     (isim taml.)      Beyaz  güvercin    (sıfat taml.)

Araba camı       (isim taml.)      İki  kitap                  (sıfat taml.)

Dahi anlamındaki (de) Bağlacı

İkinci bir paralel manadaki cümle kurulurken de bağlacı kullanılır. Tabi dikkat edilecek nokta cümlelerin paralel olması.

Mesela; karşınızdaki kişi size :

” Ben öğretmenim, siz de öğretmen misiniz?” diye sorsa, ” Ben de öğretmen değilim” denemez. Çünkü karşımızdakinin öğretmen olduğunu biliyoruz. Ancak “Ben öğretmen değilim” diyebiliriz. Dikkat edersek anlamda bir parallelik olmadığından kullanamadık. Eğer biz öğretmen olsaydık, o zaman ” Ben de öğretmenim” diyebilirdik. Paralelliği fark ettik değil mi!

Bu kadar temel hatırlatma yeter sanırım.

No comments yet

Bir Cevap Yazın

